Anmälan Vässarö 2020

14 april, 2020 av Patrik Skölde

Dags att anmäla till Sommarläger på Vässarö!

Anmälningslänk: https://forms.gle/UyxMXHWk8Tn4LJHt7

Visst känns det konstigt att tänka på att åka iväg nu när vi har restriktioner om att åka någonstans alls. Vässarölägret har skrivit ett bra brev om hur man väljer att hoppas istället för att ställa in. Se brevet här: https://vassaro.se/wp-content/uploads/Sommarens-l%C3%A4ger-2020.pdf

Vi väljer också att hoppas. Vässarö har så fantastiskt mycket kul att erbjuda och vi hoppas verkligen att vi kommer iväg. När så mycket är inställt behöver vi alla något att se fram emot.

På Vässarö kommer vi att segla, paddla, gå trapperspår och massa annat kul! Se Vässarös hemsida för att tagga gång! https://vassaro.se/

Spårare behöver ha med sig en förälder för att åka med på lägret. Föräldern betalar då samma avgift.

Vi åker den 19 juli. Eldsberga klockan 0700, Gullbrandstorp 0745 och Hortlax återkommer med tid. Vi kommer hem på kvällen den 25e juli.

Kostnad för läger plus resa för Gtorp och Eldsberga är 2600. (Hortlax har lite längre resa. Pris meddelas separat)

Gullbrandstorp och Eldsberga åker buss upp. Mat till resan ingår inte i priset. På väg upp skall man ha med egen matsäck. På vägen ner kommer vi att stanna vid ett lämpligt matställe.

Vi tar planeringen i etapper. Den första är anmälan. Detta skall ske innan den 10 maj för att ge oss underlag för planering. (Betalning sker senare när beslut tagits, dock är anmälan bindande)

Vi har tre olika scenario:

1. Vi åker! Om det fortfarande finns några restriktioner så följer vi såklart dem. Om corona fortfarande florerar så är det viktigt att barnen kan bli hämtade. Se längre ner: ”Om en scout blir sjuk på Vässarö”
  2. Restriktioner gör så att vi inte får åka. Antingen att restriktionerna blir skarpare så att Vässarö stänger verksamheten eller att resförbudet ligger kvar. Då kommer alla anmälningsavgifter att betalas tillbaka.
  3. Man väljer att inte låta sitt barn åka trots att kåren åker. Då kan vi tyvärr inte betala tillbaka avgiften då vi får betala till Vässarö i vilket fall.

Om en scout blir sjuk på Vässarö: Det kommer att finnas en sjukvårdsansvarig som är expert på corona på ön (ansvarig för ambulanssjukvården i Stockholms län). Det kommer att finnas stugor för isolering av sjuka scouter/ledare.

Men såklart kommer man vilja skicka hem sjuka scouter. Detta faller på föräldrarnas ansvar. Såklart kommer vi hjälpa till så gott vi kan och är flera scouter sjuka, samordna transport. Faktum kvarstår dock: Varje scout behöver ha en plan för hemtransport i fall av sjukdom.

KOM IHÅG: Att vaccinera för TBE.

Tips: I Halmstad har Svea vaccin drop-in. 360 kr för barn under 16 år. 400 för äldre än 16.

FRÅGOR?: Vi kommer att ha en digital information den 2 maj klockan

Lite extra hopp: Tegnell sa på Skavlan att corona antagligen mattats av till sommaren.

Med hopp om att vi kan åka,

Cajsa Fransson, Gullbrandstorp, lägeransvarig. Maila mig gärna: cajsa.anna@me.com

Stefan Olofsson, Hortlax

Mattias Nilsson, Eldsberga-Tönnersjö mattias@etscout.se